Blog

Coraz więcej dróg betonowych w Polsce 

droga betonowa

Nawigazja po poście

Drogi betonowe stanowią alternatywę dla dróg asfaltowych. Są niezwykle trwałe, trudne do uszkodzenia i wytrzymałe na intensywny ruch drogowy. W Polsce w ostatnich latach widać tendencję do wzrostu liczby dróg betonowych, mimo ich wyższego kosztu budowy w stosunku do dróg asfaltowych, a jest to związane z kilkoma ich kluczowymi zaletami.

Beton to niejednorodny i wielofazowy kompozyt składający się z cementu, wody, kruszywa i ewentualnych dodatków oraz domieszek. Jest on niezwykle trwały, dlatego jest często używany jako główny materiał budowlany w wielu projektach, w tym w budownictwie drogowym. Po zmieszaniu i wylaniu beton twardnieje i staje się jednym z najbardziej trwałych materiałów budowlanych dostępnych na rynku.

Proces powstawania drogi betonowej polega na przygotowaniu podbudowy, na której następnie, za pomocą specjalistycznych maszyn budowlanych zwanych rozkładarkami, układana jest mieszanka betonowa. Powstające w ten sposób drogi, mimo stosunkowo wysokich kosztów budowy w porównaniu do innych technologii, są coraz częściej wykonywane w Polsce i na całym świecie ze względu na szereg zalet, jakie posiadają.

Niższe koszty utrzymania

Jedną z najważniejszych zalet dróg betonowych jest ich niższy koszt utrzymania w porównaniu z tradycyjnymi drogami asfaltowymi. Nie wymagają one tak częstych remontów i napraw, ponieważ beton jest bardziej odporny na czynniki zewnętrzne. Trwałość i niskie koszty napraw dróg betonowych sprawiają, ze budowa jest opłacalna mimo początkowo większych nakładów finansowych.

Trwałość oraz wydajność

Drogi betonowe są w stanie bez problemu wytrzymać duże obciążenia, w tym ruch samochodów ciężarowych. Jest to niewątpliwą zaletą ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zachowanie jego ciągłości, ale również jeśli całościowy koszt eksploatacji. Odporność na czynniki zewnętrzne jest kolejną ważną zaletą dróg betonowych. Beton jest materiałem, który jest w stanie wytrzymać działanie czynników atmosferycznych takich jak deszcz i śnieg czy ekstremalnie niskie i wysokie temperatury.

Wpływ na spalanie

Zazwyczaj mniejsze opory toczenia kół występują na bardziej gładkich powierzchniach. W tym wypadku, porównaniu z nawierzchnią asfaltową, nawierzchnia betonowa może generować większe opory toczenia kół. Oznacza to, że samochody potrzebują więcej energii, aby się po niej poruszać, w porównaniu z asfaltową, a zatem spalać więcej paliwa. Warto jednak zauważyć, że beton jest bardziej trwały i stabilny niż asfalt, co może prowadzić do mniejszej liczby dziur oraz wybojów na drodze, co z kolei może przekładać się na niższe opory toczenia w dłuższej perspektywie. Dlatego też nawierzchnia betonowa może być dobrym i ekonomicznym wyborem w dłuższej perspektywie, pomimo większych oporów toczenia w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

W Polsce wzrasta liczba dróg betonowych, ponieważ są one tańsze w utrzymaniu niż tradycyjne drogi asfaltowe, a także bardziej wydajne i trwałe. Są one bez wątpienia dobrym i ekonomicznym wyborem dla wielu inwestycji drogowych.