Pierwsza betonowa droga powstała w 1865 roku w Szkocji. Od tego czasu nawierzchnie z betonu stopniowo zyskiwały na popularności dzięki swym licznym zaletom i obecnie ponad 20% wszystkich dróg ekspresowych oraz autostrad w Polsce jest zbudowanych z betonu. Ów materiał jest wyborem przyjaznym dla środowiska, jest trwały i w dłuższej perspektywie korzystny pod względem finansowym. Niektóre zalety betonu, jak wytrzymałość, są znane niemal wszystkim zainteresowanym. Jakie są jednak te mniej oczywiste plusy związane z wyborem nawierzchni betonowej przy budowie drogi?
Lepsza widoczność po zmroku
Spora część wypadków drogowych ma miejsce w nocy ze względu na znaczny spadek widoczności na jezdni po zmroku. Oczy kierowcy podczas dłuższej jazdy męczą się, pogarsza się spostrzegawczość, z powodu wytężania wzroku dodatkowo wzmaga się znużenie i ryzyko zaśnięcia za kierownicą. Ciemna nawierzchnia asfaltowa znacząco się do tego przyczynia, zapewniając gorsze warunki do rozpoznawania oznaczeń i obiektów na drodze w ciemności. Beton dzięki jaśniejszemu kolorowi jest pod tym względem korzystniejszy i zapewnia lepszą widoczność. Jasny kolor odbija skutecznie światło pod każdym kątem, dzięki czemu rozjaśniona zostaje większa przestrzeń.
Przyjazny dla środowiska
W czasach rosnącego w szybkim tempie zanieczyszczenia środowiska i wyczerpywania zasobów naturalnych podatność materiałów stosowanych w produkcji na recykling ma szczególne znaczenie. Beton jest przyjazny dla środowiska, ponieważ można go poddawać recyklingowi. Gdy skończy się jego żywotność np. dla konkretnej drogi lub chodnika, może być on następnie wykorzystany jako materiał bazowy do nowych projektów. Co więcej, na betonowych nawierzchniach pojazdy zużywają mniej paliwa, co wpływa na mniejsze zanieczyszczenie powietrza spalinami.
Mniejszy hałas
Odgłosy generowane przez człowieka są średnio dwa razy bardziej donośne niż te naturalne. Podstawowym źródłem hałasu w miastach i we wszystkich obszarach zamieszkałych są samochody poruszające się po ulicach. Na prawidłowo zaprojektowanej gładkiej nawierzchni betonowej pełnej emitowany podczas toczenia kół hałas jest mniejszy niż w przypadku innych nawierzchni, w tym asfaltowej. Pokutuje mylny pogląd, że drogi betonowe są głośniejsze niż asfaltowe. Jest tak wyłącznie w przypadku dróg wykonanych z płyt betonowych – do tego ułożonych nierówno – gdy występuje zjawisko klawiszowania.
Wciąż nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, która nawierzchnia jest lepszym wyborem – asfaltowa czy betonowa. Wiele aspektów, również tych mniej oczywistych, przemawia jednak na korzyść tej drugiej, czyniąc ją coraz bardziej popularnym wyborem w wielu krajach pomimo początkowo większych nakładów finansowych związanych z budową.